תנ"ך על הפרק - עובדיה א - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

עובדיה א

528 / 929
היום

הפרק

חֲז֖וֹן עֹֽבַדְיָ֑ה כֹּֽה־אָמַר֩ אֲדֹנָ֨י יְהוִ֜ה לֶאֱד֗וֹם שְׁמוּעָ֨ה שָׁמַ֜עְנוּ מֵאֵ֤ת יְהוָה֙ וְצִיר֙ בַּגּוֹיִ֣ם שֻׁלָּ֔ח ק֛וּמוּ וְנָק֥וּמָה עָלֶיהָ לַמִּלְחָמָֽה׃הִנֵּ֥ה קָטֹ֛ן נְתַתִּ֖יךָ בַּגּוֹיִ֑ם בָּז֥וּי אַתָּ֖ה מְאֹֽד׃זְד֤וֹן לִבְּךָ֙ הִשִּׁיאֶ֔ךָ שֹׁכְנִ֥י בְחַגְוֵי־סֶּ֖לַע מְר֣וֹם שִׁבְתּ֑וֹ אֹמֵ֣ר בְּלִבּ֔וֹ מִ֥י יוֹרִדֵ֖נִי אָֽרֶץ׃אִם־תַּגְבִּ֣יהַּ כַּנֶּ֔שֶׁר וְאִם־בֵּ֥ין כּֽוֹכָבִ֖ים שִׂ֣ים קִנֶּ֑ךָ מִשָּׁ֥ם אוֹרִֽידְךָ֖ נְאֻם־יְהוָֽה׃אִם־גַּנָּבִ֤ים בָּאֽוּ־לְךָ֙ אִם־שׁ֣וֹדְדֵי לַ֔יְלָה אֵ֣יךְ נִדְמֵ֔יתָה הֲל֥וֹא יִגְנְב֖וּ דַּיָּ֑ם אִם־בֹּֽצְרִים֙ בָּ֣אוּ לָ֔ךְ הֲל֖וֹא יַשְׁאִ֥ירוּ עֹלֵלֽוֹת׃אֵ֚יךְ נֶחְפְּשׂ֣וּ עֵשָׂ֔ו נִבְע֖וּ מַצְפֻּנָֽיו׃עַֽד־הַגְּב֣וּל שִׁלְּח֗וּךָ כֹּ֚ל אַנְשֵׁ֣י בְרִיתֶ֔ךָ הִשִּׁיא֛וּךָ יָכְל֥וּ לְךָ֖ אַנְשֵׁ֣י שְׁלֹמֶ֑ךָ לַחְמְךָ֗ יָשִׂ֤ימוּ מָזוֹר֙ תַּחְתֶּ֔יךָ אֵ֥ין תְּבוּנָ֖ה בּֽוֹ׃הֲל֛וֹא בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא נְאֻם־יְהוָ֑ה וְהַאֲבַדְתִּ֤י חֲכָמִים֙ מֵֽאֱד֔וֹם וּתְבוּנָ֖ה מֵהַ֥ר עֵשָֽׂו׃וְחַתּ֥וּ גִבּוֹרֶ֖יךָ תֵּימָ֑ן לְמַ֧עַן יִכָּֽרֶת־אִ֛ישׁ מֵהַ֥ר עֵשָׂ֖ו מִקָּֽטֶל׃מֵחֲמַ֛ס אָחִ֥יךָ יַעֲקֹ֖ב תְּכַסְּךָ֣ בוּשָׁ֑ה וְנִכְרַ֖תָּ לְעוֹלָֽם׃בְּיוֹם֙ עֲמָֽדְךָ֣ מִנֶּ֔גֶד בְּי֛וֹם שְׁב֥וֹת זָרִ֖ים חֵיל֑וֹ וְנָכְרִ֞ים בָּ֣אוּשערושְׁעָרָ֗יווְעַל־יְרוּשָׁלִַ֙ם֙ יַדּ֣וּ גוֹרָ֔ל גַּם־אַתָּ֖ה כְּאַחַ֥ד מֵהֶֽם׃וְאַל־תֵּ֤רֶא בְיוֹם־אָחִ֙יךָ֙ בְּי֣וֹם נָכְר֔וֹ וְאַל־תִּשְׂמַ֥ח לִבְנֵֽי־יְהוּדָ֖ה בְּי֣וֹם אָבְדָ֑ם וְאַל־תַּגְדֵּ֥ל פִּ֖יךָ בְּי֥וֹם צָרָֽה׃אַל־תָּב֤וֹא בְשַֽׁעַר־עַמִּי֙ בְּי֣וֹם אֵידָ֔ם אַל־תֵּ֧רֶא גַם־אַתָּ֛ה בְּרָעָת֖וֹ בְּי֣וֹם אֵיד֑וֹ וְאַל־תִּשְׁלַ֥חְנָה בְחֵיל֖וֹ בְּי֥וֹם אֵידֽוֹ׃וְאַֽל־תַּעֲמֹד֙ עַל־הַפֶּ֔רֶק לְהַכְרִ֖ית אֶת־פְּלִיטָ֑יו וְאַל־תַּסְגֵּ֥ר שְׂרִידָ֖יו בְּי֥וֹם צָרָֽה׃כִּֽי־קָר֥וֹב יוֹם־יְהוָ֖ה עַל־כָּל־הַגּוֹיִ֑ם כַּאֲשֶׁ֤ר עָשִׂ֙יתָ֙ יֵעָ֣שֶׂה לָּ֔ךְ גְּמֻלְךָ֖ יָשׁ֥וּב בְּרֹאשֶֽׁךָ׃כִּ֗י כַּֽאֲשֶׁ֤ר שְׁתִיתֶם֙ עַל־הַ֣ר קָדְשִׁ֔י יִשְׁתּ֥וּ כָֽל־הַגּוֹיִ֖ם תָּמִ֑יד וְשָׁת֣וּ וְלָע֔וּ וְהָי֖וּ כְּל֥וֹא הָיֽוּ׃וּבְהַ֥ר צִיּ֛וֹן תִּהְיֶ֥ה פְלֵיטָ֖ה וְהָ֣יָה קֹ֑דֶשׁ וְיָֽרְשׁוּ֙ בֵּ֣ית יַֽעֲקֹ֔ב אֵ֖ת מוֹרָֽשֵׁיהֶם׃וְהָיָה֩ בֵית־יַעֲקֹ֨ב אֵ֜שׁ וּבֵ֧ית יוֹסֵ֣ף לֶהָבָ֗ה וּבֵ֤ית עֵשָׂו֙ לְקַ֔שׁ וְדָלְק֥וּ בָהֶ֖ם וַאֲכָל֑וּם וְלֹֽא־יִֽהְיֶ֤ה שָׂרִיד֙ לְבֵ֣ית עֵשָׂ֔ו כִּ֥י יְהוָ֖ה דִּבֵּֽר׃וְיָרְשׁ֨וּ הַנֶּ֜גֶב אֶת־הַ֣ר עֵשָׂ֗ו וְהַשְּׁפֵלָה֙ אֶת־פְּלִשְׁתִּ֔ים וְיָרְשׁוּ֙ אֶת־שְׂדֵ֣ה אֶפְרַ֔יִם וְאֵ֖ת שְׂדֵ֣ה שֹׁמְר֑וֹן וּבִנְיָמִ֖ן אֶת־הַגִּלְעָֽד׃וְגָלֻ֣ת הַֽחֵל־הַ֠זֶּה לִבְנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֤ל אֲשֶֽׁר־כְּנַעֲנִים֙ עַד־צָ֣רְפַ֔ת וְגָלֻ֥ת יְרוּשָׁלִַ֖ם אֲשֶׁ֣ר בִּסְפָרַ֑ד יִֽרְשׁ֕וּ אֵ֖ת עָרֵ֥י הַנֶּֽגֶב׃וְעָל֤וּ מֽוֹשִׁעִים֙ בְּהַ֣ר צִיּ֔וֹן לִשְׁפֹּ֖ט אֶת־הַ֣ר עֵשָׂ֑ו וְהָיְתָ֥ה לַֽיהוָ֖ה הַמְּלוּכָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

חזון עובדיה וכו' לאדום שמועה שמענו מאת ה'. אפשר לרמוז לאדום גימטריא אף דרשעים מהפכים מדת רחמים למדת הדין וז"ש חזות קשה לאדום אף מאת ה' שהוא רחמים לו יהיה אף: קומו ונקומה. כתבו גורי האר"י ז"ל קומו ונקומה גימטריא שטן שיהפך לו לאויב עכ"ד ואפשר לרמוז כי שטן אויב עם הכולל גימטריא עשו עם ג' אותיות: הנה קטון נתתיך. פירשו המפרשים דבקבורת יעקב חושים בן דן כרת ראש עשו וכתבו המקובלים שנקצצו גם הרגלים וזהו קטון בלי ראש ורגלים עכ"ד ואפשר לרמוז במ"ש בזהר הקדוש ח"ג דף רנ"ב כי קנה הוא סט"א וישבר רגל ק' ונשאר הנה והוא הגאולה הנה ה"א בחזק יבא וכו' ע"ש וז"ש הנה מה שהיה קנה בר"ת הנה קטון נתתיך יהיה הנה ואז יהיה קטון בזוי ויפרה ישע גואל ישראל: איך נחפשו עשו. אפשר נחפשו הוא נחש פו פ"ו גימטריא אלהים מדת הדין יתגרה ויפריד נחש שהוא עשו: מחמס אחיך יעקב תכסך בושה. פירש הרב כמהר"ר מאיר עראמה ז"ל דהחוטף מצוה אין ליחס אליו שום בושה וזלזול וז"ש מהחמס אשר עשה לך אחיך בברכה ובבכורה לא עתה יבוש יעקב ותהי להפך כי תכסך בושה שהוא נזדרז לקנות השלמות ואתה הסתרת פניך ממנו עכ"ד. ואפשר לרמוז מ"ש רז"ל דכל המסים וארנוניות שלוקח עשו מיעקב בגלות כשיבא המשיח ישלם בכפלי כפלים כמש"ה תחת הנחשת אביא זהב וכו' וז"ש מחמס אחיך יעקב מכל אשר חמסת מיעקב תכסך בושה שתשלם בכפלים ובושה אותיות שובה ונכרת לעולם על הריגת הצדיקים וכמ"ש תחת רבי עקיבא וחביריו מי אביא: והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש וכו'. אפשר דהתורה נמשלה לאש ואנחנו נגאלים מגלות זה בזכות התורה וז"ש והיה בית יעקב אש דעל ידי עסק התורה הנמשלה לאש וגם בזכות יוסף דאחיו עשו לו רעה והוא פייסם וכלכלם כיד המלך לכן בית יוסף תלהט להבה את בית עשו שהוא קש ולא יהיה שריד לבית עשו וכמ"ש בפסיקתא בטעם דעשו נופל ביד בניה של רחל ע"ש. א"נ דגונדא דעשו סט"א ת' איש ולכן בית עשו לק"ש ק"ש גימטריא ת' והיו כלא היו ודלקו בהם ואכלום וזהו ולא יהיה שריד לבית עשו כי הוא וסטרא דיליה יאבדו מן העולם. אמנם צריך להבין דהיה לו לומר ובית עשו קש ואמאי אמר לקש. והרי אמר בית יעקב אש ובית יוסף להבה וכך הול"ל ובית עשו קש. ואפשר דיעקב ויוסף הם תדיר אש ולהבה יעקב דעוסק בתורה תמיד דהיא אש דת כן נקרא בית יעקב אש. יוסף על ידי שכבש להבת יצרו כמה ימים ושנים אשר הסתה אותו אשת פוטיפר היס"ת כפול ומסר עצמו למיתה כמה פעמים נדבק בשכינה ונתוסף לו ה' בשמו עדות ביהוסף ולכן הוא להבה להב ה' שנדבק בלהב השכינה שהיא ה' הנוספת בשמו כי יוסף יסוד וה' מלכות גם להבה גימטריא מ"ב כי כל מ"ב להעלות וכתבו גורי האר"י ז"ל דהנסים על ידי שם מ"ב ולכן יצדק מאד כינוי להב"ה ליוסף תדיר שהוא תקן היסוד ומברר ומעלה ני' הקדושה ובפרט שהוא נפש אדה"ר והיו ניצוצות שלו במצרים ויוסף היה מברר. וגם ליוסף נעשו לו נסים גדולים. ונמצא דיעקב ויוסף מימי עולם הם אש ולהבה ועתה יתגלו ויתפרסמו פעולתם. אך עשו היו בו ניצוצי הקדושה רבים ונכבדים ובפרט בגלות הארוך הזה עשק וגזל כמה נשמות וניצוצות הקדושה ובעוד האורות וניצוצות בו אינו קש. אכן בגאולה העתידה שיתבררו ממנו ומכל גונדא דיליה כל ניצוצות הקדושה כמו שאמר קודם איך נחפשו עשו נבעו מצפוניו שהשכינה תברר כל ניצוצי הקדושה אשר בכל מחבואיו וטמנותיו ויגדל התימה לסט"א איך נחפשו עשו נחפשו אותיות נפש ואותיות ח' ו' גימטריא ד"י נבעו מצפוניו להוציא בלעו מכל חלקיו. אז כשיתבררו ממנו כל ניצוצי הקדושה אז יהיה לק"ש גימטריא נפש. רמז דבמקום נפשו ניצוצי הקדושה נשאר קש ואז יתגלו פעולות בית יעקב אש ובית יוסף להבה ודלקו בהם ואכלום ולא יהיה שריד לבית עשו והיתה לה' המלוכה ועילוי לשכינה באר מים חיים:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך